5.0 Masalah dan Ciri-ciri Murid Pemulihan

Menurut AE Tansley  dan  R.Cullifor, kanak-kanak murid pemulihan didefinisikan sebagai kanak-kanak  yang  mempunyai  intelek  dan  kecerdasan  yang  rendah  juga  kurang  berkebolehan  menerima  pendidikan  biasa. Sharifah  Rahmah  Ali pula menyatakan bahawa kanak-kanak pemulihan ialah kanak-kanak  yang  gagal  menerima  pelajaran  dan  mereka  ini  berkemampuan  mempunyai  kecerdasan  yang  tinggi,  yang  sederhana  dan  di  bawah  paras  sederhana. Murid Pemulihan Khas ialah murid yang menghadapi kesukaran dalam penguasaan kemahiran asaas 3M disebabkan oleh faktor persekitaran dan bukan kognitif. (Jabatan Pendidikan Khas, KPM, 2008)


            Robial Kulop (1992) menyatakan bahawa kanak-kanak lambat sebagai kanak-kanak yang lemah dan kurang berkemampuan jika dibandingkan dengan kanak-kanak yang lain. Terdapat tiga kategori kanak-kanak pemulihan yang dinyatakannya iaitu:

Manakala Jamilah Ahmad (1999) turut menyenaraikan beberapa ciri-ciri murid yang lemah dalam pembelajaran. Antaranya:
 v  Tahap penguasaan sesuatu kemahiran seperti kemahiran lisan, bacaan ataupun   
         penulisan adalah lambat.
 v  Tidak boleh atau lemah dari segi mengubah ilmu pengetahuan kepada situasi  
         pembelajaran yang lain.
 v  Lambat untuk mengenal pasti sesuatu perkataan dari segi sebutan dan makna.
 v  Sering lupa mengenai apa yang telah diajar oleh guru.
 v  Tidak berminat untuk mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran
 v  Lemah dari segi pengamatan, pendengaran dan penglihatan.
 v  Sentiasa bersendirian dan bersikap negatif seperti rendah diri dan mudah putus asa.
 v  Kerap ponteng sekolah dan bermasalah tingkah laku.
 v  Seorang yang pendiam, pemalu dan sukar untuk bertindak balas.

Menurut Haliza Othman, 2012, antara  ciri-ciri  kanak-kanak  pemulihan  ialah:





Masalah penguasaan pembelajaran yang dihadapi oleh murid pemulihan terbahagi kepada beberapa masalah yang melibatkan masalah dalam kemahiran mendengar dan bertutur, masalah dalam kemahiran membaca, serta masalah dalam kemahiran menulis. (BMM 3106 Pemulihan dan Pengayaan Pengajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah)







No comments:

Post a Comment