Program
pemulihan merupakan satu program yang bertujuan untuk membantu murid-murid yang
tidak menguasai kemahiran menulis, membaca dan mengira. Dalam melaksanakan
program tersebut program ini memerlukan
satu proses yang saling berkaitan di antara satu sama lain. Proses yang
terlibat ialah pencalonan murid dan
pengumpulan maklumat, ujian saringan, ujian diagnosik dan ujian pengamatan,
pengajaran dan pembelajaran, penilaian, tindakan susulan. Proses perlaksanaan
Program Pemulihan Khas bermula seperti dalam carta aliran di atas.
(i) Pencalonan murid pemulihan
Proses pertama bagi pelaksanaan program ialah pencalonan murid pemulihan. Pencalonan murid pemulihan adalah proses utama kepada pemilihan calon untuk ditempatkan di dalam program pemulihan. Pencalonan murid boleh dilakukan oleh empat pihak iaitu guru kelas, guru besar, guru mata pelajaran ataupun ibu bapa dan penjaga murid. Antara peranan pihak tersebut adalah seperti berikut:
Bagi murid-murid yang tahun 1,
mereka boleh
dicalonkan berdasarkan kepada Ujian pelepasan KIA 2M bagi murid Tahun
1. Kelas Intervensi Awal Membaca dan
Menulis (KIA2M) ialah program khusus untuk membantu murid tahun satu menguasai
kemahiran membaca dan menulis. (Mohd Isa Abd Razak, 2009)
Program ini
bermula pada tahun 2006 dan dilaksanakan oleh guru Bahasa Melayu. Bagi murid yang tidak melepasi Ujian Pelepasan KIA
2M maka mereka layak dicalonkan untuk mengikuti
saringan program pemulihan. Mereka yang berjaya melepasi akan dimasuk ke
kelas biasa. Masa yang paling baik
sekali ialah di awal tahun persekolahan.
(ii) Pengumpulan maklumat
Selepas
pencalonan murid dilaksanakan, proses seterusnya merupakan pengumpulan maklumat murid. Maklumat dan prestasi akademik murid
akan menentukan murid tersebut perlu mengikuti Program Pemulihan Khas. Butir-butir
individu dan prestasi murid akan menolong guru pemulihan memahami murid yang
dicalonkan. Ini akan membolehkan seorang guru pemulihan membuat keputusan sama
ada murid itu akan mengikuti program pemulihan atau sebaliknya. Daripada rekod
peribadi, guru pemulihan khas dapat mengetahui tentang beberapa aspek penting
seperti kesihatan dan taraf sosio-ekonomi murid. Daripada rekod individu, guru
pemulihan dapat tahu tentang beberapa aspek penting seperti kesihatan, taraf
ekonomi keluarga dan kebudayaan di rumah yang mungkin ada hubungan dengan
kegagalan murid. Kemajuan akademik dapat menunjukkan prestasi murid dalam mata
pelajaran-mata pelajaran asas. Sumber-sumber untuk mendapat maklumat adalah
seperti berikut:
I. (iii) Ujian saringan
Setelah
selesai pengumpulan maklumat murid, ujian saringan perlulah dilaksanankan. Ujian
saringan Ujian saringan
bertujuan untuk menentukan calon yang layak untuk dimasukkan ke program
pemulihan khas. Ujian
saringan ialah satu instrumen pengukuran yang menyeluruh terhadap kekuatan dan kelemahan dalam penguasaan kemahiran-kemahiran asas oleh murid secara individu
untuk dicalonkan bagi mengikuti Program Pemulihan Khas. Ujian ini dapat
mengesan murid-murid yang lemah dan memerlukan bantuan pemulihan khas. (Buku Panduan Pelaksanaan Program Pemulihan Khas
(Masalah Penguasaan 3M), 2003)
Bahan
atau topik dalam Ujian Saringan merangkumi hanya kerja-kerja yang telah diajar
oleh guru kelas sehingga masa saringan diberikan. Oleh itu senarai kemahiran
yang diuji hendaklah ditentukan dan direkodkan dalam Jadual Penentu Ujian. Ujian
boleh dijalankan apabila pencalonan diterima. Selain itu, ujian akan
dilaksanakan secara individu atau kumpulan kecil. Hasil daripada ujian akan direkodkan dalam Borang Rekod Ujian untuk
difailkan.
Bilangan murid yang diterima masuk ke kelas Pemulihan Khas berdasarkan beberapa faktor seperti skor yang lemah, jenis masalah yang dihadapi oleh murid
dan ruang yang ada untuk Kelas Pemulihan Khas. Terdapat dua Instrumen Ujian
Saringan iaitu Instrumen Penentu Penguasaan 2M (IPP2M) - mata pelajaran Bahasa
Malaysia dan Instrumen
Kemahiran Asas Matematik (IKAM).
Menurut garis panduan pelaksanaan
Program Pemulihan Khas, 2012 pula, penilaian saringan terbahagi kepada dua
tahap, seperti yang disenaraikan berikut:
(iii) Ujian Diagonistik
Ujian
diagnostik adalah ujian yang terpenting dalam Program Pendidikan Pemulihan
Khas. Ujian ini digunakan untuk membantu guru pemulihan khas mengesan daerah-daerah kelemahan dan kekuatan yang dihadapi oleh setiap
murid. Ujian Diagnostik wajib dijalankan dengan tujuan untuk
membantu guru pemulihan khas mengesan kawasan-kawasan kelemahan
dan kekuatan yang dihadapi oleh seseorang murid secara khusus dan seterusnya membentuk
objektif pengajaran (baseline). Ujian ini dibentuk bukan untuk menilai peringkat
pencapaian tetapi untuk mengesan masalah-masalah yang dialami ketika belajar
dan mengnal pasti punca kegagalan murid dalam menguasai sesuatu kemahiran.
Ujian
diagnostik dibina berdasarkan beberapa perkara iaitu Diagnostik Pengamatan,
Diagnostik Lisan dan Diagnostik Tulisan. (Norhaidi Sarponen, 2009)
(iv) Analisa Ujian Diagnostik dan
Pengamatan
Keputusan
analisa ujian diagnostik akan menunjukkan daerah-daerah kelemahan dan
daerah-daerah kekuatan seseorang murid dalam menguasai sesuatu kemahiran. Cara
ini dapat membantu guru mengenal pasti kumpulan tertentu
mengikut kebolehan dan daerah-daerah kesukaran yang dihadapi.
Setelah
mengetahui kelemahan murid, guru perlu mengasingkan murid mengikut daerah
kelemahan masing-masing. sekiranya murid A, B dan F tidak boleh mengeja
suku kata KV+KVKK, guru perlu meletakkan mereka dalam satu kumpulan. (Norhaidi
Sarponen, 2009)
Justeru
itu, analisa kesalahan ujian tersebut dapat membantu guru merancang satu
program pengajaran secara khusus kepada seseorang individu atau kepada satu
kumpulan dengan lebih tepat dan sistematik. Di samping itu, ujian ini turut
membolehkan guru pemulihan merancang dan membina program dan
bahan bantu mengajar yang bersesuaian mengikut tahap murid.
( (v) Rancangan Pengajaran
Guru boleh merancang pembelajaran dan pengajaran murid berdasarkan analisa ujian diagnostik.
Terdapat dua perkara yang perlu diketahui oleh guru pemulihan khas sebuelum
merancang pengajaran iaitu:
·
Apa yang diketahui oleh murid sebelum pengajaran
dimulakan.
·
Apa yang perlu diketahui oleh murid selepas pengajaran
dilakukan.
III (vi) Penilaian
Selepas
pengajaran dijalankan adalah penting bagu guru pemulihan khas menilai prestasi
yang dicapai oleh murid-murid. Penilaian hendaklah berdasarkan mutu kerja dan
tahap perkembangan kemahiran murid.
Rekod
prestasi kemajuan setiap individu
murid penting untuk menentukan adanya proses pemulihan yang lengkap dan baik.
Pencapaian murid hendaklah direkodkan berterusan sejajar dengan pengajaran dan
pembelajaran serta penilaian. Kandungan dalam rekod haruslah mempunyai corak
yang tersendiri selari dengan perkembangan kemajuan murid dalam satu-satu mata
pelajaran.
(vii) Tindakan Susulan
Murid
yang telah dapat menguasai kemahiran yang telah dipulihkan akan menjalankan
kerja susulan yang dijalankan oleh guru kelas biasa dengan bantuan dan
kerjasama dari Guru Pemulihan Khas
apabila perlu. Guru kelas, guru mata pelajaran dan guru pemulihan
perlu saling bekerjasama di antara satu sama lain bagi mengukuhkan
kemahiran yang telah dikuasai oleh murid pemulihan.
Murid
pemulihan yang berjaya menguasai kemahiran akan ditempatkan semula ke kelas
biasa untuk mengikuti proses pembelajaran seterusnya. Mereka akan sentiasa
dipantau oleh guru pemulihan ketika berada di kelas biasa. Tujuannya ialah
untuk melihat perkembangan pelajar tersebut disamping membantu
guru di kelas biasa dalam proses pngajaran mereka. Jika terdapat
masalah terhadap murid tersebut, maka guru pemulihan akan bertindak segera
untuk menyelesaikannya.
vPenambahan
v
Instrumen Pengesanan Murid
Bermasalah Dalam Pembelajaran (IPMBDP) dan Instrumen Senarai Semak Disleksia (
ISD )
o
Murid-murid
yang telah menjalani proses pembelajaran dan pengajaran selama setahun dalam
Tahun 1 dan gagal melepasi Saringan 3 adalah dicadangkan untuk menjalani IPMBDP
dan ISD bagi mengenalpasti sama ada murid tersebut mempunyai ciri-ciri murid
berkeperluan khas. (Tugas dan Tanggungjawab Guru
Pemulihan)
No comments:
Post a Comment