3.0 Keperluan Pelaksanaan Program Pemulihan di Sekolah-Sekolah Rendah di Malaysia

Menurut Ishak Harun & Koh Boh Boon (1983,191), murid-murid pemulihan merupakan kanak-kanak yang menghadapi masalah-masalah pembelajaran di sekolah-sekolah biasa dan memerlukan bantuan yang sewajarnya daripada orang dewasa.

Pada tahun 1966, Pringle telahpun mentafsirkan pendidikan pemulihan sebagai pengajaran yang mempunyai pendekatan khas yang diperlukan oleh semua murid yang mundur dalam satu-satu mata pelajaran serta berkemahuan dan berkebolehan belajar, melalui latihan yang sistematik dan dapat memenuhi keperluan-keperluan mereka.

Program pendidikan pemulihan memainkan peranan yang amat penting dan telah memberi bantuan yang besar dalam memperbaiki masalah murid yang tidak dapat menguasai kemahiran 3M. Hal ini dapat dilihat melalui cara pengajarannya yang berbeza dengan kelas biasa. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kelas pemulihan, murid yang bermasalah akan mendapat ajaran yang lebih spesifik dan diberi tumpuan. Guru-guru dapat menyediakan latihan atau ajaran yang paling sesuai bagi setiap murid berdasarkan tahap mereka. Masalah 3M dapat dikurangkan sedangkan guru berupaya memantau segala aktiviti dengan dekat sekali dan teliti. Fail-fail individu bagi setiap murid turut merekodkan perkembangan mereka dan hal ini memudahkan guru menyediakan pengajaran yang paling sesuai.

Fail-fail individu murid mengandungi :
Ø  Borang Pencalonan
Ø  Borang Latar belakang Murid Pemulihan
Ø  Borang Pengumpulan Maklumat
Ø  Ujian Saringan dan Diagnostik
Ø  Lembaran Kerja
Ø  Hasil Penilaian yang telah dijalankan
Ø  Catatan-catatan lain yang berkaitan dengan murid

Dengan maklumat yang didapati dan dikumpulkan dalam fail tersebut, guru dapat merancangkan pengajaran yang lebih sesuai pada tahap mereka berdasarkan bukti yang sedia ada.

Selain daripada itu, mengikut kajian laporan daripada ‘ Asian Programme of Educational Innovation for Development ‘ (APIED ,1983), berkaitan keperluan pembelajaran dan masalah pendidikan rendah menunjukkan pelbagai faktor. Antaranya adalah, persekitaran fizikal dan iklim pembelajaran yang tidak sempurna, keadaan yang tidak menceriakan dan menggembirakan merupakan factor penghalang kepada kejayaan dalam pendidikan. Kekurangan bahan-bahan sumber, penggunaan buku teks serta kaedah mengajar yang tidak dapat menarik minat murid-murid serta memperkayakan pengalaman murid-murid juga dikenalpasti mempengaruhi masalah pembelajaran.

Di kelas biasa,  nisbah murid dan guru yang tinggi menyebabkan murid-murid tidak dapat memberi perhatian sepenuhnya secara individu oleh guru yang mengajar. Oleh sebab bilangan murid yang terlalu banyak, kadangkala murid yang bermasalah akan diabaikan. Sebaliknya, bilangan pelajar di kelas pemulihan tidak banyak, jadi guru pemulihan boleh berfokus kepada setiap murid untuk memberi bimbing.

Dengan pelaksanaan pendidikan pemulihan di sekolah rendah, murid-murid yang lebih lemah yang dikategorikan sebagai kumpulan yang sukar menumpu perhatian dapatlah menarik balik minat mereka dalam pembelajaran. Pendidkan pemulihan telah menggunakan alat dan bahan bantu mengajar yang lebih menarik dan unik serta kreatif. Cara-cara yang kreatif tersebut mampu menyampaikan kemahiran 3M dengan santai lalu mudah dikuasai oleh murid-murid yang lemah dalam aspek ini.

Selain itu, kurikulum bagi pendidikan pemulihan turut berbeza dengan kurikulum yang sedia ada. Kurikulum dan matlamat pendidikan pemulihan adalah melepasi ujian yang mengujikan kemahiran 3M, manakala kelas yang biasa cuma mementingkan kelulusan setiap peperiksaan. Secara langsung, kemahiran 3M akan dititikberatkan dan dijamin di kelas pemulihan.

Tambahan pula, mengikut Harnet dan Lee (1988), sikap murid terhadap proses pengajaran pembelajaran di kelas pemulihan banyak bergantung kepada motivasi guru dan perhubungan antara guru dengan murid. Namun, guru-guru biasa pada masa kini cuma menitikberatkan keputusan dan sukatan pelajaran sahaja lalu menjadikan murid bersikap negatif di dalam kelas. Perhubungan antara guru dan murid turut longgar kerana keputusan sahaja yang dikeutamakan dan kebaikan murid yang sebenar diabaikan.

Guru pendidikan pemulihan adalah guru yang terlatih dengan baik dan berfokus dalam profession pemulihan ini. Mereka dilatih untuk berbeza dengan guru-guru lain supaya berkemampuan mengendalikan murid-murid pemulihan dengan sesuai dan berkesan. Guru-guru pemulihan dilatih sentiasanya bersabar dan kreatif. Mereka juga seorang yang dapat mengawal emosi mereka dan kanak-kanak dengan cara yang baik. Secara tidak langsung, murid-murid yang bermasalah pembelajaran yang biasanya beremosi dapat menerima pengajaran dan bimbingan yang lebih sesuai.
Sebagai kesimpulannya, pendidikan pemulihan secara langsungnya dapat membantu masalah 3M biarpun dari sukatan kurikulum yang ditetapkan oleh pihak yang berkuasa, keprofessional atau mutu guru pemulihan yang terjamin atau cara-cara yang kreatif dan menarik. Pelbagai pihak turut perlu berganding bahu mengusahakan program ini bagi menjayakannya dan mengurangkan kadar murid-murid yang bermasalah dalam kemahiran 3M.


No comments:

Post a Comment